Thursday, September 11, 2008

Situasi 'PERKAUMAN' di Malaysia lagi..



Ahmad Ismail (Ketua UMNO Bukit Bendera, Pulau Pinang) mengatakan bangsa Cina adalah pendatang di Malaysia? WTF? Setahu aku, Ahmad Ismail juga, dia datang dari keluarga pendatang dan menumpang di negara ini. Dia tak boleh menafikan hakikat bahawa datuk neneknya adalah pendatang dari India untuk menerokai penghidupan yang lebih baik di sini.

Pendapat aku juga, 90% rakyat di negara ini adalah pendatang dan kita semua adalah penumpang di bumi Allah ini. So, apa kena dengan beruk (Ahmad Ismail) ni?

Aku muak dengan situasi di negara ini yang majoriti besarnya bersifat perkauman. Dimana unity kita semua ni? Kata nak hidup aman damai, so fikiran kita jangan bagi sempit la kan?

Again: RACIST PEOPLE SUCKS!

8 comments:

meme said...

salam abg endy hensem
hehe

aku secara logiknya berfikir,
sedang kan lelaki ini bising mengenai kaum ini pendatang etc,dia pernah ke tidak mengkaji asal usul diri dia sendiri?

ini lah akibat pada ketaksuban pd bangsa semata.akhirnya,segala benda yg ada,semuanya ditagih mengatakan dia punya.

bangun lah manusia!jangan bangga dgn kaum mu!aku lebih senang manusia memperjuangkan agama yg dipegang drpd kaum yg diwarisi.

umno sama sahaja dengan KKK di usa.fikir lah dlm2 semua.bumi ini milik Allah dan kita semua hambaNya.

cabut perkauman hingga akarnya!

Man The 9th said...

hmmmm..rasa prejudis antara kaum adalah tidak sihat, dan yang menyebabkan semua ini adalah politikus2 dari pihak yang terlibat dan media telah memain peranan memutar belit mesej utama yang sebenar(samada di bayar pihak tertentu atau personal agenda). Ini menyebabkan penyebaran mesej yang x sihat kerana isinya telah di porak perandakan dari satu sumber yang tidak betul dan berbaur kurang menyenangkan.Pada aku, aku masih tertanya2 mengapa semua ini perlu berlaku, buat apa hendak bertelagah dan menindas sesama manusia?? Fikirkan wahai manusia yang masih berpijak di muka bumi..mengapa harus berlaku dan bersifat demikian ?? Isk..sedih aku...semakin meremang bulu roma aku bila isu sensitif timbul macam ni...rasa takut hendak bermastautin sampai mati di Malaysia...

apek terror said...

oh ckp2 pasal KERAjaan mau pegi bercuti di camp kamunting?

Si Jambi Darat said...

to meme..
yup..btol tu..beruk (ahmad ismail) itu tak mengkaji sendiri susur galur dirinya sendiri..
kalo nak ckp org lain pendatang,kita semua btol2 pendatang.org asli adalah penduduk asal di negara ini..aku pun xmengaku yg aku penduduk asal di Malaysia.aku HANYA DILAHIRKAN di Malaysia sahaja..
kebodohan beruk (ahmad ismail) sgt terserlah..bumi ini hanya tempat tumpangan..

To man..
btol tu man..aku pun takut nak duduk Malaysia.macam2 hal.ni yg dikatakan aman damai?alang 'org2 atas' sendiri yang memecah belahkan kehidupan sendiri..
media juga memainkan peranan pentingdtg menyebarkan fitnah etc. media kontrol mindset majoriti manusia..kita sama2 harus sedar.jgn terima bulat2 apa yg disampaikan oleh media..hmm..

to apek terror..
hehehe..dah lama x gi bercuti ni!hahaha

Why Zakwan said...

ni sedara RPK ke?
knp xbotak? :)

Si Jambi Darat said...

lama2 dia botak la zakwan..asik banyak berpikir "btol ke aku ni pendatang gak?"
HAHA

Anonymous said...

hahaha, he sounds so stubborn and arrogant in the video.
but it's all ok i think.
sume ni kene jadi.
our generation will be the one that witnesses bee en's fall.


n/

azim said...

Benar, sebenarnya tanah melayu ini didiami penduduk asli. Orang melayu adalah penghijerah (pendatang) sama macam cina dan india.

Bumi terbentang luas ini allah cipta untuk semua manusia yang ingin berusaha. Mana ada allah
letak negara ini negara melayu, itu arab, itu cina, india, inggeris, afrika. Manusia yang
membeza-beza. Pokoknya kita umat muhammad dan anak adam.

Saya tidak faham apakah itu melayu. Orang jawa, bugis, acheh, sunda yang datang ke sini baru
10 tahun digelar melayu bumiputera. orang melayu sendiri pun dari sumatera.. Orang cina dan
india yang lebih 200-100 tahun disini. Jadi Kuli batak. Sedangkan dialah pembangun ekonomi
(cina) dan sosial (india) doktor, peguam. Takkan politik nakbagi melayu yang tidak banyak
memberi sumbangan...

Akibat malas orang melayu walaupun diberi subsidi dan bantuan sebanyak mana. Kerajaan
terpaksa mengimport buruh dari indonesia, Bangladesh, india, Myanmar. Tak pernah bersukur
dengan bumi malaysia yang penuh nikmatnya.

Dah tu, kutuk macam-macam, dera, dan prejudis terhadap pendatang yang datang membantu negara ini. Nabi sendiri adalah penghijerah dan disambut dengan baik pihak madinah. Sedangkan hijerah itu agenda terbesar islam. Kita gelar penghijerah itu pengacau????? Hei bumi ni allah cipta untuk semua bukan siapa cop dulu... semua adalah cop allah...

Allah s.w.t sendiri memeritahu 'aku tidak akan mengubah sesuatu kaum, melainkan kaum itu ingin mengubah nasibnya'. Sudah jelaslah... Jika melayu terus malas, bangsa subsidi, dah bagi betis nak peha, dan bantu pun malas. Orang cina (economic oriented) bakal kuasa dunia dan orang India (Social oreinted) orang inggeris - (politic/power oriented) kuasai ilmu

dunia. Orang Melayu ???????????

Susah nak kata sama ada Malaysia adalah negara membangun terkemuka sekarang tanpa bantuan bangsa Cina dan India dan bekas penjajah inggeris. Cubalah fikir apa sumbangan yang kita (melayu) dah sumbang di bumi allah ini berbanding bangsa yang berusaha.

nak harapkan ketuanan melayu nak pergi mana... Allah sendiri tidak mengiktiraf monarki sebagai mana kita melayu agongkan. Allah menganggap semua manusia adalah khalifah muka bumi

yang dilahirkan untuk membangun dan menjaga bumi ini. Allah tidak membeza kan mahluknya,

tidak meninggikan mahluknya melainkan makrifat diberinya. Ia bukannya secara keturunan
seperti monarki..

bangunlah bangsaku.. bila lagi nak tidur, kata kita kaya, sampai bila lagi nak dijajah oleh

minda penakut, malas dan percaya kepercayaan karut. SAMPAI BILA>>!!!!!!!!!!!!!!!