Wednesday, October 8, 2008

Senandung Aidilfitri..

Signboard Sg. Jambi Darat, Rengit.

Pandangan hadapan rumah atok aku.

Parit di depan rumah atok aku.

Ayam peliharaan atok aku yang terlepas dari disembelih.

Proses memasak ketupat di petang raya.

Tahun ini, kami sekeluarga telah menyambut Hari Raya Aidilfitri di kampung sebelah abah aku di Sg. Jambi Darat, Rengit, Johor. Raya di sini meriah sikit berbanding raya di kampung sebelah mak aku di Parit Kadhi, Muar. Mungkin sebab family sebelah abah aku ni unite sikit berbanding sebelah mak aku. Di tambah pula dengan makcik-makcik aku yang kepoh serta kuat bergossip sambil memasak di dapur. Agak meriah.

Kami sekeluarga bertolak dari Johor Bahru pada hari Isnin (29hb September) dan tiba di Sg. Jambi Darat selepas waktu berbuka. Ketika itu, kesemua pakcik dan makcik aku dah pulang ke sana. Maybe nak standby masak ketupat, rendang daging dan ayam, sambal kacang, dan kuah lodeh. Suasana kat dapur time tu memang meriah. Aku asyik kena bahan bila nak kahwin.

"Ala, rilek la..umur baru nak masuk 27 tahun. Jiwa muda lagi.." aku reply.

"Calon akan dipertontonkan tak lama lagi ye.. Harap bersabar." aku tambah.

Walaupun suasana meriah tapi kadang-kadang sedih juga bila tengok nenek aku sedih terkenangkan arwah atuk aku yg telah pulang ke Rahmatullah pada 14 Ramadhan yang lalu. Aku pun kadang-kadang sebak gak bila terkenang kenangan beraya bersama. Atuk aku la yang selalu jaga api ketupat, arah pakcik-pakcik aku standby dengan kayu api. Kadang-kadang dia tidur dan pakcik-pakcik aku mengambil tugas menjaga api. Memang arwah la yang paling ceria time raya ni sebab semua anak-anak dia pulang beraya di kampung. Tapi tahun ini, semua itu hanya menjadi kenangan.

"Tolong jaga api ketupat tu jap.. Abah nak baring." abah sound aku.

Orait. Aku jaga api ketupat sambil menghembuskan asap rokok Pall Mall menthol (aku tak puasa pada hari tu atas sebab-sebab yang dibenarkan).

Pagi 1 Syawal..

Aku bangun lebih kurang pukul 7 pagi. Time ni memang berat sikit la sebab aku hanya dapat melelapkan mata lebih kurang jam 6 pagi. Tapi semangat nak raya berkobar-kobar. Tahun ni baju raya aku warna pink. Memang jambu. Family aku semua pakai warna pink. Nak sedondon la kononnya. Tapi hanya family aku je. Abah, mak, aku dan adik aku. Abang aku tak tahu warna apa sebab dia beraya di Ireland dengan akak ipar aku. Lepas sembahyang raya, kami semua pergi menziarahi kubur arwah atok aku. Berlinang juga air mata aku (aku memang cengeng sikit. Hehe..).

Pulang ke rumah atuk aku, perut aku dah mula berkeronchong. Memang kena isi perut ni. Kalau tak ia boleh membuatkan aku moody sepanjang hari. Aku belasah ketupat dan lauk-lauk sampingannya. Gentle sedap gile. Sampai aku berak dengan kadar kepuasan tahap maksima. (Perhatian: makanan yang di makan bertukar menjadi taik bukan darah daging! Darah daging??)

Masa yang ditunggu-tunggu telah tiba. Benda ni wajib dilakukan pada setiap pagi 1 Syawal. Bermaaf-maafan bersama sanak saudara dan untuk budak-budak kecik, time ni memang happening. Duit raya time. Aku dah di kategorikan sebagai lelaki pra-matang, so takde duit raya dah. Aku pun tak boleh bagi duit raya gak kat sepupu-sepupu aku yang kecik sebab aku pun budak sekolah. Selamat. Time bermaaf-maafan ni memang sedikit syahdu la sebab time ni je la time aku peluk dan cium parent aku. Biasanya salam cium tangan je.

Di Sg. Jambi Darat ni, kami mengamalkan tradisi mengadakan kenduri kesyukuran dan tahlil pada setiap 1 Syawal. Tapi 2 tahun sekali la bila semua sanak saudara semua berkumpul. Rumah atuk aku menjadi markas perkumpulan saudara-saudara aku semua. Atuk saudara aku semua serta anak dan cucunya akan berkumpul di rumah atuk aku untuk majlis ini. Kehadiran di anggarkan sebanyak 200 orang pada pagi tersebut. Time ni la aku nak refresh semula nama-nama saudara aku semua. Setelah tamat majlis, aku menghilangkan diri dan sambung tidur. Sedar-sedar, dah pukul 6 petang! Yes, aku tak beraya langsung.

*****

Fakta menarik 1 Syawal (1hb Oktober 2008)

  • 1 Syawal jatuh pada 1hb Oktober 2008 bersamaan dengan tarikh lahir aku yang ke-27. Dengan riaknya, semua umat Islam menyambut syawal merangkap besday aku! Aku bangga. Dua hari sebelum aku menyambut hari lahir aku yang ke-27, buah hati aku (Miss Daimen) telah menghadiahkan sehelai baju Black Flag yang sangat rare (lihat gambar di bawah). Sungguh riang hati ini bila membuka bungkusan hadiah yang diberi olehnya. Aku bangga. Aku bongkak buat seketika. Memang aku mengidamkan baju ini tetapi tidak mampu untuk membelinya. Saya sayang kamu Intan!

Bintang kecik - aku cukup segak bergaya dengan baju Black Flag ini. Perasaan: Bongkak!

  • Besday aku tahun ini aku takde dapat MMS gambar aku dengan si tonggeng macam tahun lepas. Tahniah!
  • Aku menyambut 1 Syawal (1hb Oktober 2008) dengan penyakit demam chikungunya. Malang sungguh. Antara tanda-tanda penyakit ini adalah; Demam panas mengejut sehingga 39 darjah Celcious, sakit teruk pada sendi, ruam pada badan (seperti rajah di bawah) dan sakit kepala. Penyakit ini sering disalah anggap sebagai demam denggi kerana tanda-tanda penyakit yang menyerupai demam denggi. Tiada vaksin bagi penyakit ini.

Ruam pada tangan

Ruam pada kaki.

  • Aku telah mengurangkan pengambilan ketupat, rendang, sambal kacang dan kuah lodeh pada hari tersebut. Hanya 2 ketul ketupat sahaja yang telah aku bantai. Tekak aku pahit. Selera kurang. Rasa macam nak mengamuk tapi mungkin ada hikmah disebalik penyakit aku ni. Berat badan pun tak la bertambah secara mendadak Syawal ni kan? Hehe.. Nak sedapkan hati sendiri.
  • Aku beraya dengan hand phone baru iaitu Sony Ericsson K810i. Perasaan bangga menyelubungi diri.
  • Yes. Aku bergelar pakcik pada 1 Syawal (1hb Oktober 2008). Akak ipar aku telah selamat melahirkan seorang bayi perempuan (lihat rajah di bawah) seberat 3.5kg pada pukul 7 malam waktu tempatan di Dublin, Ireland. Lepas ni besday aku di sambut secara berduet.


Bintang kecik - Panggil aku Uncle Ngah!

19 comments:

violet turns grey said...

sayang kak intan gak!
tak dulik
:P

Rembo said...

baru tolong rebus ketupat dah kene ruam bagai.

manja la awak ni!

Si Jambi Darat said...

cha..
kita kongsi ye..kita bermadu..hahahaha

rambo..
i x biasa wat keje2 camtu..

.miss daimen. said...

ye mcm2 terjadi kepada si jambi darat di hari lebaran ni..org sibok nk raya die leh chikungunya lak..huhuhu..tu la baba ckp asyik merayap je..hahaha..(baba tu panggilan kpd ayah saye)..

cha..
syg kamu jugak..
dh link kan cha tau..

rambo..
endy mmg manje pon..
maklumlah sejak dh 27thn ni..
nak kn perhatian je..
huhuhu..

Si Jambi Darat said...

eh miss daimen ni inteprem lak kat blog saya ni..hehehe
iye la..saya dah tua..org tua cpt sensitif tau..hahahaha

bacteria said...

aduh.. aku ingat org tua je kena sakit nih.. org muda pun boleh kena gak yer..

mesti derita ko kan.. x pe.. kurang skit 3 kilo bdn.. kekekeke..

.miss daimen. said...

xpela klu xsuke saye interframe..
saye xkn komen lg..
sekian terima kasih..

Si Jambi Darat said...

bacteria..
tu la pasal..pelik gak.tua sgt ke aku ni?hahahaha

missdaimen..
alolololo..majuk plak dia..jgn la camtu.

l.i.f.e said...

kat rengit tak sebuk buat berasak/burasak ke

Si Jambi Darat said...

l.i.f.e...
thun ni kitorang x wat burasak..aku xmkn burasak lgpun..amacam raya?

.miss daimen. said...

memang pon majok..

Si Jambi Darat said...

alololo...comelnye miss daimen majok..hehehe

Beingyunie said...

hahahahahahha
aku pun baru 3hari lepas beli hp k810i.
hp kite sgt best!hahahahaha

Si Jambi Darat said...

yunie..
aku tgh samuk cari theme k810i ni.hehehe

Aku said...

wah...bagusnye... =)

Beingyunie said...

mane ko cari theme weh?
yg aku jumpe sumer x best!
bleh plak citer pasal hp kt sini.
hahahahaha

Si Jambi Darat said...

ko try www.myk810.lasyk.net
aku jumpa kat situ..pastu aku explore kat google je..
taip la 'free k810i themes'
kuar la melambak themes..

*aku skang pakai theme i killed the prom queen. hahaha

demang said...

siot jer bugis xmakan burasak kan..hahaha
nway kampung aku sebelah kampung ko..sg.bagan laut..eh bukan sebelah la..seberang..setahun sekali jer aku balik umah..ko bugis ke jawa nie?

Si Jambi Darat said...

demang..
aku jawa..tu yg burasak x into sgt.lgpun kt kg aku haritu xde wat.akuxsuke makanan berasaskan pulut..hehehe!
waahhh..kita berjiran ye..umah atok sedara aku pun ada kat bagan gak!