Wednesday, April 29, 2009

Hujung minggu: Mari berpoya-poya!

Jumaat. Aku baru tiba dari Batu Pahat. Tiba-tiba mak aku panggil aku suruh tengok dalam longkang belakang rumah. Ada seekor labi-labi. Comel tapi aku kesian sebab cengkerang dia dah rosak. Ada kesan retak dan tertanggal. Aku tak tau la apa nasib labi-labi tu. Siapa tuan dia pun aku tak tau. Yang aku tau, mak aku cakap labi-labi tu dah lama ada kat dalam longkang belakang. Kadang-kadang mak aku bagi makan sayur dan buah-buahan. Aku nak bela labi-labi tu tapi aku dah ada perancangan nak bela hamster. Kesian labi-labi tu.

Sabtu. Hari untuk menyelam dan berniaga di Bazar JB. Minggu ni hanya aku dan Mat je yang berniaga. Kekasih hati tak dapat berniaga sebab dia ada exam pada hari ahad. Katanya nak study. Takpe la. Minggu ni agak hambar sebab pelanggan kurang. Habuan ada tapi berkurangan la. Cukup la untuk buat belanja makan dan duit minyak kereta. Malam tu best sebab aku jumpa satu benda yang pada aku penuh nostalgia. Botol air Milo. Bila ternampak botol ni tiba-tiba teringat masa aku darjah 1. Dah 21 tahun. Masa tu botol air ni kira trend la kat sekolah rendah aku. Kebanyakan budak-budak sekolah mesti nak ada botol air ni. Padahal time tu free je botol air ni bila beli Milo tin besar. Masa aku darjah 1, aku dah pakai botol air ni. Cukup bergaya la sebab botol air ni ada penyangkut di pingggang. Aku pun sangkut kat pinggang. Cool weh.. Ada 1 hari ni botol air aku ni tertinggal kat sekolah. Balik rumah baru aku tersedar. Mak aku tanya mana botol air aku. Aku pun cakap yang botol air ni tertinggal kat sekolah. Apa lagi, kena hambat la dengan mak aku. Kena pergi sekolah semula cari botol air yang tertinggal ni. Dah la sekolah petang. Dekat nak maghrib aku pergi sekolah sambil menangis. Hehe..
Terima kasih la kat akak yang berniaga sebelah aku malam tu. Dia jual botol air ni dengan harga RM1 je. Gile best! Memang menjadi koleksi peribadi aku la.. Siapa yang berminat nak memiliki botol air ni sila tawarkan dengan harga yang berpatutan eh. Hehehe.. Wakluu!

Ahad. Aku dan kekasih hati mengambil keputusan untuk ke Kulai. Kedai barangan terpakai. Kami memang suka pergi ke kedai macam ni sebab banyak barang yang rare. Target utama nak cari CD dan mainan rare. So hasilnya sangat memberansangkan. Maybe ada diantara kamu yang rasa benda ni tak rare, tapi pada aku rare sebab aku takde mainan ni. hehe.. Patung kayu tu comel. Hand-color. Aku tak tau la mainan ni dibuat pada tahun berapa sebab takde copyright. Mainan Mr. Pop tu pulak aku suka sebab packaging dia macam old-school. Gambar yang tertera pada kotak dia pun style-style 80an punya. Vintage la konon. Hehe.. Last sekali patung Campbell's. Aku suka sebab patung tu diperbuat daripada kayu. Datang dengan packaging yeng menarik. Kepada peminat Andy Warhol, korang memang perlu memiliki patung ni!

Sampai di JB, perut sangat lapar. Kekasih hati bagi cadangan makan steamboat di Dataran JB. Dah lama kami tak ke sana. Di Dataran ni, para peniaga menggunakan Luton Van. Kebanyakkannya menjual steamboat. Ada segelintir yang menjual tauhu bakar, mi bakso, nasi goreng dan mi goreng. So, aku mengambil keputusan untuk memesan Mi Bakso. Sedap. Aku biasa makan di van bernombor G19. Mi bakso dia sedap. Kalau sesiapa yang datang ke JB harus singgah di sini.

Hujung minggu ni sempat juga aku pergi menyelam bersama beberapa orang Dewa. Hehe.. Hasilnya tak lah semeriah minggu lepas tetapi aku sangat berpuas hati.

Hasilnya;
  • The Cure 'Prayer Tour 1989' t-shirt
  • The Cure 'The Show' t-shirt
  • The Cramps t-shirt
  • Misfits t-shirt
  • The Grateful Dead t-shirt
  • Tokyo Ska Paradise Ochestra t-shirt
  • Paul Smith t-shirt
  • Barbara Kruger t-shirt
  • Vintage t-shirt
Bintang kecik - Syukur Alhamdulillah..

9 comments:

iyan said...

patung kayu tuh ade lg tak endy?
kalau ade kasik PM gua...

Modandi said...

lu cuci longkang tu pon cantek la.

Adore Clothings said...

the cure to macam cun je bro..

Rajuna said...

jeles dengan t-shirt itu

lis said...

cute doh!
hahaha..endy pakai botol milo g skola..
xdapat nak bayang kau merengek2 bile botol tuh ilang..
mesti idung leleh xhengat kan?

ehehehehehe..

Si Jambi Darat said...

iyan- dah selamat pun kat tgn ko kan?hehehe

chuel - xpe la.bukan tanggungjwb aku..hahaha

adore - mcm syg plak nak jual..hehehe

rajuna - modal besar tu..habis duit aku..

lis - lupa lak zaman ko x merasa semua ni..hehehe!

ayob said...

patung kayu tu mainan jepun kan? kalau jatuhkan camne pun dia tetap akan bangun sendiri. kan? kan? kan?

Anonymous said...

Patung tu yang kecik2 boleh diisi dalam perut patung yg besar kah..??
owhh.. itu namanya Matroyska Doll, buahtangan paling popular di Russia.

cik ketumbar

Si Jambi Darat said...

cketumbar - thanx for the info!!hehe