Thursday, July 29, 2010

Lagi penipuan di Mudah.my!!

Nama suspek: Nordaneal B. Abd. Wahid
No. telefon suspek: 012-5578375
No. acc suspek: 14170066633521 (CIMB)
URL Myspace: http://www.myspace.com/mrparkyson
Barangan yang diiklankan suspek: Vintage Nike Blue Tag 3 blend Shoe Hang
Jumlah RM yang ditipu: RM300
Tarikh iklan di Mudah.my: 21hb July 2010 jam 2.55 pm
Lakaran wajah suspek: Kemungkinan seperti gambar di atas.

Laporan ringkas:
Pada 21hb Julai 2010, suspek bernama Nordaneal B. Abd. Wahid telah mengiklankan sehelai baju vintage Nike Blue tag 3 Blend Shoe Hang di Mudah.my. Iklan tersebut telah menarik minat seorang teman penulis bernama Muhd. Afiq B. Ramli (mangsa). Lantas mangsa telah menghubungi suspek untuk membeli baju tersebut. Setelah berbincang dengan suspek, harga telah dipersetujui oleh mangsa. Suspek telah menjual baju tersebut dengan harga RM300 dan mangsa bersetuju dengan harga tersebut. Pada jam 9.30 am 22hb Julai 2010, mangsa telah memasukkan duit di dalam akaun CIMB suspek dan suspek berjanji akan menghantar baju tersebut pada hari tersebut juga. Pada malam hari tersebut, suspek telah menghubungi mangsa memaklumkan bahawa dia tidak sempat menghantar baju tersebut dan berjanji menghantarnya pada keesokan harinya. Mangsa masih menunggu dengan sabar. Pada hari Jumaat, mangsa telah cuba menghubungi suspek tetapi malangnya telofon mudah alihnya telah ditutup. Mangsa masih lagi cuba untuk menghubungi suspek sepanjang hari tetapi malangnya suspek gagal dihubungi. Sehingga hari ini (29hb Julai 2010), suspek masih lagi gagal untuk dihubungi.

Okay, lagi penipuan di Mudah.my. Orang macam ni memang merosakkan perniagaan secara online. Jadi berhati-hati dengan orang yang macam ni. Kepada sesiapa yang kenal suspek bolehlah menghubungi pemilik blog ini atau mangsa, Muhd. Afiq (017-7769358). Owh ya.. 1 laporan polis juga telah dibuat oleh mangsa. Padan muka kau, Nordaneal B. Abd. Wahid. So, kita tunggu kesudahan episod ni ya.

Hati-hati dalam berurusan dengan orang yang baru dikenali. Jujur amalan mulia. Baru diberkati dalam berniaga dan hidup.

Bintang kecik - Aku nak rejam Nordaneal B. Abd. Wahid!

56 comments:

[ a D D y h A I K A L ] said...

gile jahat mamat tu..
seb bek buat akaun kena nama betul..

helmi said...

dgn lu je gua berani beli on-line...

muor76 said...

ape lagi kite terjah umah diaaaa

pod said...

sula je terus

Si Jambi Darat said...

penipu ni akan dapat dijejaki xlama lagi..hehe.btol tu mi..gua kan jujur!!hahaha

Si Jambi Darat said...

sula pakai apa pod?haha

1976 bundle said...

emm.., byk btul ya kes2 mcm ni dlm mudah.my kena hati2 la para pembeli online. Mmg boleh kacau bisnis online la 'mankuk2' mcm ni.

Si Jambi Darat said...

btol tu bro..aku setuju.kerana nila setitik rosak susu sebelanga..mmg kacau.lahanat2 ni patut kena ajar..

AUR said...

BUDUH punya budak!!!! Rm300 tu sekali tu je la...Pasti pasti dia rugi mencecah RM3000 lebih...Aku pasti sgt!!!!

Si Jambi Darat said...

mmg pasti bila dia masuk ICU nanti..confirm lebih RM3000 la bro..haha

matakucing said...

ermmm byk dah berlaku kat "mudah"ni.. gampang

mr,gim69 said...

AKU DITIPU DALAM MUDAH......MUDAH.MY PLEASE HELP ME
AKU DITIPU DALAM MUDAH......MUDAH.MY PLEASE HELP ME
AKU DITIPU DALAM MUDAH......MUDAH.MY PLEASE HELP ME


nama penipu:SAHAR BIN SAB
nick name: salam
ic number: 820413-01-5051
phone number: 017-7086 537

item yang dijual: satio berwarna merah screen cermin kononyer
harga yang dijual:rm700.00
akaun bank: CIMB (pilihan si penipu coz mudah nak close acount maybe)
no akaun: 0102-0002-14320

lokasi: ads selangor tetapi duduk di kedah ic johor
trick: tak boleh cod,duduk jauh,outsation place

tarikh urus niaga:14/09/2010
tarikh bank in duit:15/09/2010 jam 9.44 pagi.
tarikh perasan ditipu:17/09/2010 jam 4.00 petang

harapan aku:
1.SEMOGA TAKDE ORANG LAIN DITIPU LAGI
2.MUDAH.MY LEBIH TERKAWAL DARI SEGI BELIAN DAN JUALAN
3.SEMOGA PENIPU BAHAGIA DAN GEMBIRA DENGAN HASILNYA TIPUANNYA
4.SEMOGA YANG LAIN JADIKAN IANYA IKTIBAR DAN PENGAJARAN
5.HARAP PENIPU SEDAR AKAN ADA HARI PEMBALASAN DAN HUKUM KARMA

p/s kepada sesiapa mengenali SAHAR BIN SAB sila hubunggi saya ditalian
yang tertera

apai_anisa@yahoo.com
012-6727633
terima kasih.
"MAY ALLAH BLESS US ALL,INSYALLAH"

Anonymous said...

saya pun jd mangsa penipuan kt mudah.. iklan yg terbaru klu korg nak tau cuba bukak mudah.my, taip REMOTE, HOBBY & COLLECTIBLES, pas 2 klik KELANTAN.

Mamat setan nie letak harga remote 2 RM350, lps aku tawar menawar dia bg aku RM250. So aku masukkan duit dlm akaun dia, smpai hari nie habuk pun xde!!

Dia siap bagi aku no track palsu kangaroo express. Aku kol main office suruh cek, diorg cakap xde dalam rekod.

Bila aku tanya si mamat setan nie dia bagi macam2 alasan pas 2 terus tutup nset.

nie detail tentang diri dia.. nama: AMIR. asal: KELANTAN. list id dlm mudah.my: 7316466. tarikh buat iklan: 6 okt 2010. no tel: 014-2126493..

IKLAN SETAN NIE MASIH ADA LAGI DALAM MUDAH.MY TAPI TELAH DI UBAH HARGANYA. BERHATI2!!!!!!!!!!!!! JGN SAMPAI TERPEDAYA!!!)

Anonymous said...

kalo buat police report bley settle ke..?
ke kes gantung cmtu je..?

Anonymous said...

aku baru je beli hset kat mudah..masih menunggu brg untuk hari kedua..call xdpt..aku pikir positif mungkin hset dh dipos so dia xde hset..so menunggula aku..harap2 dptla

MUHAMMAD ADAM said...

AKU PUN TERKENA SEMALAM RM200 INI NO TERBARU DIA 0127421709!

Anonymous said...

aku pun tertipu dgn pembelian online mudah.my ni,nak beli hp n93i yg rosak untuk buat sparepart..tp kena tipu da..makan duit aku bermuntahkan darah sampai ke anak cucu ko..

nama suspek khairul anuar bin babi no HP 013-4755195 asal perak

merosakkan nama mudah.my je..

Anonymous said...

Haih... Bukan sekadar kat mudah.my je. Kat ebay.com.my pun sama je. Saya pun dah jadi mangsa. Masa nak transfer wang tu memang hati rasa tak sedap tapi nak jugak barang tu. Lepas transfer wang baru nampak komen2 yg negatif. Kalau repot polis, polis akan ambil tindakan ke? Ishhh... Org2 mcm ni harus je masuk neraka. Menyampah!

Anonymous said...

ala g balai buat report pastu g maxis buat trace id n edress.nak lagi senang nak beli phone pegi kedai aku kat gombak plaza idaman.nak phone ape cakap je,lagi senang ade warranty.kedai pun tau kat mana.yg penting terjamin(sory terpromote la)cakap je hotlink besar kat plaza tu semua tau

Anonymous said...

BEWARE!!MUHAMMAD HAFIZ BIN ROSLI..PENIPU!!prnah pkai no 0122836571(try check mane thu knl)..no bank 164397975585 mybnk..bdk2 lg tp dh pndai mnipu.

Anonymous said...

ade sorang lagi penipu keling namenye sooria prakas .dia jual psp 3000

Anonymous said...

penipu terbaru kat mudah.my..nama dia mokhlis abdul rahman...

lokasi dia: sungai besar selangor
no handphone: 0176784463
no krdt kad ambank: 5267486400124192

barang yg dibeli: canon lens 50mm f1.8 II
harga: RM210

*dia mula iklan pd 23 aribln ogos 2011..aku wt bayaran pd 26 aribln ogos 2011...sampai skrg xdpt contact dia sbb dia dah off hp...klw wt report polis,rasa2 selesai ke??

Raimi Rosli said...

sooria prakas mmg babi anjing pny keling..harap bala yang besar akan menimpa babi itu..amin

Anonymous said...

0179216725 latest scammer.sell iphone and now
ipad.never wanna cod..suspect stil student..dialect terengganu.sell for very nice priceipad.never wanna cod..suspect stil student..dialect terengganu.sell for very nice price

Anonymous said...

0179216725 latest scammer.sell iphone and now
ipad.never wanna cod..suspect stil student..dialect terengganu.sell for very nice price wanna cod..suspect stil student..dialect terengganu.sell for very nice price

Anonymous said...

klu repot polis pn bwt mcm x layan “glak lg ad’ ar.
tau la problem x serious mne..
data no akaun,no fon da ad…
xkn x bley check kot..
mne x SCAMMER LAHANAT nie mju dlm kerjaye mnipu..
nk ckp polis malaysia nie b*d*h
kang kcik at..x ckp kang marah..

Anonymous said...

0179216725 penipu dalam mudah.my.beware.0179216725 penipu dalam mudah.my.beware.0179216725 penipu dalam mudah.my.beware.0179216725 penipu dalam mudah.my.beware.0179216725 penipu dalam mudah.my.beware.0179216725 penipu dalam mudah.my.beware.0179216725 penipu dalam mudah.my.beware.9216725 penipu dalam mudah.my.beware.0179216725 penipu dalam mudah.my.beware.0179216725 penipu dalam mudah.my.beware.0179216725 penipu dalam mudah.my.beware.0179216725 penipu dalam mudah.my.beware.0179216725 penipu dalam mudah.my.beware.

Titanickaram said...

Kenapa tak bawa "report polis" terhadap "Nordaneal B. Abd. Wahid" ke CIMB bank/pejabat pendaftaran negara. Pastu dapatkan alamat penipu tuh.
Mintak pertolongan anggota polis. kalau bole berikan sedikit ganjaran.

rm300 mmg tak berbaloi. tapi lebam kt muka penipu tuh lebih shok kalau dpt tangkap sendiri. (jgn bwk polis lg mase ni)

Anonymous said...

sesapa ada ic or alamt lngkap sooria prakas sila hubungi 0169395784.thank u 4 ur cooperation

Anonymous said...

pukul 12am 22/11/2011,malam tadi la(bahasa kita) ada org call aku nk beli psp sprti yg aku iklankan.dia punyalh tanya mcm2, dia srh aku bagi dia psp aku sbb nk rpair kt kl(psp aku trcabut skrin)aku pn tanya duit aku cmner dia kata nk deposit 200.aku pun tanya 100 lagi cmnr lari dngan u ke

Anonymous said...

ak pn kena tipu.blackberry bold 1. rm 475. nama pooi wei jiat. acc no :114013208856 maybank.
apa yg nk kena buat ni? report polis ada jalan x?

adriannathalia said...

br semalam bank in rm380 untuk ipod touch smpai skrg xdpt lg,kate post laju...dr perak ke johor.emmm...bile tnye2 psl ipod tu beriye2 reply,bile da bnk in,off phone.damn!
bile tnye ckp ill not dissapoint u!b*B* punye Gilbert voo..lokasi perak,0175030389,sape2 ad kne?
ap patut kene buat??

keloq said...

Aku br kene tipu minggu lepas da bank in rm380 untuk lens nikon smpi sekarang haram jadah xde smpi kt tgan aku... babi celaka punya bdk. aku call blk pas2 mmg xdpt terus...

nama penipu babi tuh : muhd shahril nazmie
ads posted location : johore
no phone : 0142104835
dia punye dialek mcm utara..
celaka punya bdk..aku haramkan dia makan duit aku haram jadah...

Anonymous said...

@adriannathalia...

More info on Gilbert Voo.

facebook : Gilbert Voo Xiao Xit

twitter : @Gilbertvxx

His face : http://www.hi5.com/friend/p312857--Gilbert_Voo--html

His bro facebook : Germaine Voo Quan Xit

Anonymous said...

sooriaprakasbengong.blogspot.com untuk dapatkan maklumat tentang babi sooria prakas keling taik

Anonymous said...

MEMANG BABI CINA NI… jual barang kat mudah.com
URL: http://www.mudah.my/li?ca=7_s&id=58974
:http://www.mudah.my/IBex+10+inch+Flytouch3+SuperPad+III+8GB+512MB+ipad-12948904.htm?last=1

NAMA:CHUNG KET KHEN
MAYBANK AKAUN:110161113607
CIMB AKAUN: 10040083403524
NO TEL:0128137593
Website: http://sellerycolor.blogspot.com
tak payah lah aku bg tau berapa aku kena tipu..sakitnya hati ni tuhan saje yg tau..benda dah jadi..aku akan cari dia smpi dapat. aku akan dapatkan balik hak aku
aku harap korang tak terkena dengan cina babi penipu ni

Anonymous said...

latest scam...
barang : bb bold 3
harga: 500
acc maybank : 162887095313 roszaini binti ahmad
no tepon: 0123551954

pas bank in senyap....skali je bls msg ckp barang da anta... sampai skang xde bb tu... call asyik off je,,, dapat pon xnk angkat...
aku pikir nak repot polis... tp bole dapat balik ke duit,,

Anonymous said...

12120001244201 shamsudin bin sairi(CIMB). 0192097245 BB8520. Siye,bank in duet trus off fon..nk wat polis report pon brg dua rat ja.what should i do bro?

Anonymous said...

Aku pun baru kena tipu pd 19.11.2012(masa birthday aku lak tu!)Nama penipu ni RASAN(017-7954199).Dia jual Samsung Ace Plus Rm400 kat mudah....aku bank in duit kat akaun Maybank dia atas nama MOHD SYAHIZAN ptg 19hb tu tp tggu 2 hari hset nye x smpai2!Padahal aku dok JB je n dia kat Kluang!Hari rabu call x angkat,sms x bls!Hari khamis tros off ....!Penipu ni siap bg no.ic dan alamat die kat Kluang la konon.....Smlm dah buat report dan td pg dah jmpe pegawai penyiasat,rupa2nye dah ade org lain jgk kena tipu dgn mamat ni....:(

Anonymous said...

scammer dri mudah.my

Mohd azeff sidiq
cimb bank 0714-0011708-054


dia jual laptop tapi tipu barang tak hantar

Wong's critical literacy 2012 said...

Aq bru prasan kena scam dgn Nazli bin mohd no fon 0123493761. Bank in dh 400 untuk bb curve9220 tp brg haram...xda rekod lgsung dh pos. Bg trackijg number tp xda rekod. Duit bankin ke akaun kad kredit.agak agak bolrh x aq dptkan detail b*bi penipu ni.?

Anonymous said...

Hati-hati dengan scammer/penipu di Mudah.my

Nama : MOHD IZAIRI BIN AZMI
No IC : 740214025195
Cimb : 02170019423526


scammer mudah.my mohd izairi bin azmi
penipu mudah.my 740214025195
Mamat penipu di Mudah.my cimb 02170019423526

Muhammad Azim said...

salam,klau da sapa2 yang kena tipu dengan nama nazli bin mohd tlong inform ku..ku tahu mcam nak tangkap budak ni...ku cuma perlu kerjasama dari korang..sms ku di 0124134467..ku akan call korang balik..

Burn... said...

Aku baru kena scam dgn Mamat bernama : Nazli bin mohd dia guna no fon 017-6763950. Bank in RM150 untuk nokia 5530 iklan dimudah http://www.mudah.my/Nokia+5530+XpressMusic-19409182.htm tp 2@3 kali SMS X reply /call dah x angkat dah.CIS minta no pos laju.Duit Bankin ke akaun kad kredit AMBANK dia 52674-862-93780-316.
agak agak boleh x dptkan detail mamat penipu ni.? Aku akan report POLIS dan akan jumpa AMBANK try tuntut duit balik. tq

Anonymous said...

JAGA JAGA DGN INDIVIDU BERNAMA NAZLI BIN MOHD. PENIPU TERHORMAT MUDAH.MY NAK KATA DIA HANPDHONE MURAH DAK JUGA. TAPI AKU TERTIPU JUGAK. NO TEL HANPONG NAZLI BIN MOHD 017-6763-950. HATI-HATI NANTI RAMAI PULAK TERKENA.PESANAN IKHLAS UTK SEMUA.SEBAB HARI INI 21.12.2012 IKLAN BELIAU MASIH ADA DALAM WEBSITE MUDAH.MY

Anonymous said...

Si Penipu Mamat NAZLI BIN MOHD masih menipu dimudah.my sehinggan hari ni. Berhati-hati nak beli handphone 2nd dimudah.my. Cuma Mamat guna handphone lain pulak.

Anonymous said...

Saya ditipu di mudah.com oleh MUHD HASSIF SHAARI NO AKAUN MAYBANK 153010561449. Diharap berhati hati dengan nama ini. Dia memakai nama Zarul Iman no. Tel 0133176997 dan 0196968685 menjual iphone 5gb online tarikh antara July 20-25hb 2013

Anonymous said...

Saya pun ditipu oleh MUHD HASSIF SHAARI NO AKAUN MAYBANK 153010561449 menggunakan nama samaran ZARUL IMAN menjual iphone 5, samsung di Mudah.my..Sesiapa yg dapat info terkini tentang penipu ni boleh hubungi saya terus or tinggalkan msg 0125755235..

Anonymous said...

Hi...saye pon baru ditipu hidup2 ...beli lappy samsung second kat mudah...penipu jahanam tuh namenyer AZURA MUHAMMAD...yang sedih nyer...saye dah agak dah die nie scammer...tapi...tula...nak sgt fikir positif...Hamek kaw....dah kene tipu 500 ratus...die nih tak pandai ckp malay...die ckp die nie malay+chinese...perwatakan baik mcm sorang aunty muallaf....kate aku nih kelaka la aper la...tak cod...sebab jauh..n saye masih lagi student..lepas bankin...gigih memalam...die kate nak post esok...pastu die kate dah post...mintak no tracking...die kate die sebok, nanti malam baru bagi...lepas tuh..SENGAPPPPP..TUTTTT TUTTT...trus la check kat gugel no acct die...(kenape lah tak check sblum nak bank in..adoiii) PAP! Adew no acct die...atas nama MUHAMMAD RAHIM BIN MOHD DIN...CIMB 14470003316208...kat sebuah blog nih...die nih penipu baru kowt...sebab adew satu page psl die...die guna nama SITI RAIHANA...NO TEL DIE..0176068902...sah sah foreinger...bm die straight dari gugel translate..kenape kenape kenape...dah lah nie kali pertama saya nak beli lappy tok gune buat assigment...nasi dah jadi nasi basi...takleh nak buat aper...
AZURA MUHAMMAD, SITI RAIHANA
CIMB: 14470003316208
No tell 0176068902

TOLONG KASI MAMPUS POMPUAN/JANTAN NIH!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Please please saye nak cari die pon..saye budak lagi...hahak!

Anonymous said...

aku ditipu dengan keling hitam lahanat babi anjing rm300 . aku dah la student . mna nak cri duit . nama dy bharath a/l gunasekaran . 016-3406480 . num acc 114076012093 . no 20 taman bidara jalan 3 bukit idaman, batu caves, 68100 selangor

Anonymous said...

Latest scammer 2015 in Mudah.my selling smartphones.

Scammer details :-

Bank CIMB : 08160094752521 ( Ainaa Safiah )
Bank RHB : 15823500104310 ( Muhammad Hafiz )

No Telefon ( Digi ) : 014-3992605

Case details : http://scammermudah.blogspot.com/

azmi hashim said...

Saya ditipu dengan barangan yang rosak. Pada 24/4/15 (jumaat) jam 11.45am lokasi dihadapan Masjid Kg Malayu Bt. Caves. Sorang budak melayu dlm iklan dia nama HAFIS dari Rawang BTP muka nampak baik sangat2 no hp dia 0134580139. Saya beli hp blackberry bold5 dgm harga RM220.00. Berurusan di hadapan pintu utama Masjid tapi manusia jahil apa dia ada fikir...asalkan dapat duit. Halal haram dahtak ada dalam kepala hotak mereka.

Urusan begitu cepat tak sampai 5 minit kerana alasan dia nak pergi ke Kelang. So semuanya dipercepatkan. Katanya bateri hp salah satu dah kong....dia bagi dua bateri...hebat anak melayu ni. So saya iyer kan je.....
rupa2nya dia bagi saya hp yg rosak dalaman...start boleh tapi bila nak buat call terus gi black screen dan reboot.
Masa urusan tu saya nampak banyak hp dlm beg galas dia...bila ditanya katanya "org umah punya" mungkin org umah dia banyak telinga....
Saya redho ditipu oleh manusia yg nama HAFIS ni...harap satu hari nanti beliau terima balasan nya dari Yang Maha Esa....semoga bertaubatla....ingat akan "Mati" sepandai-pandai tupai melompat satu hari PASTI akan jatuh juga ke tanah.... utk maklumat segala maklumat beliau telah sampai ditangan pihak Polis...no hp / nombor plet moto.... Semoga berubah la satu hari nanti.... " dont deal when it sojnd so easy"

Hanya utk share....sharing is caring.
Wasalam.

Reven Tan said...

Hello guys, if you ever got cheated by the scammer over the Internet,
here is a good website to recommend for you: http://scamhint.com

As we find out that there is actually no way to search for the scammer details,
except through Google or find it in forum using CTRL + F which is so inefficient,
so we decided to build this website and try to help the Malaysia community,
in order to decrease the scammer cases in Malaysia.

Together we build a better online shopping experience for Malaysia,
feedback is welcome too! :D

Jack Korie said...


Ni laki bini kaki kencing..mohd rafiz b rasti & brinda a/k henry @ farah brinda abdullah..jual produk apple.no acc RHB 16821100009042. No hp 0108051571.. 016 979 1721.modus operandi akan ckp pos pakai citylink pastu salahkan citylink sbb masalh teknikal.

zamil idris said...

Kes Tribunal Penguna
http://lemangpanas90.blogspot.com/2015/07/kes-tribunal-penguna.html

Azmin Aziz said...

sy pun tetkena juga dgn dia ni... tuan ada buat report ke?